Första dagen med klasser

Idag var det dags för första skoldagen med klasser! Jag hade bara en klass idag, Physiological chemistry of exercise. Den var mellan 15.30-18.10 så ganska sent! Dock hade han som är ansvarig för internationella programmet sagt förra veckan att det kommer vara kaos på campus eftersom det är första dagen för alla studenter. Han rekommenderade att även om man hade sena klasser så var det bäst att vara där på morgonen för att hitta parkering osv. Jag åkte dit så att jag var där vid 10-tiden. Det var fullt på parkeringen som jag brukar stå på men en parkeringsvakt vinkade in mig till en annan parkeringsplats där det fanns platser, nice! Haha kan ni tänka er att det fanns parkeringspersonal på skolan, precis som om man ska på ett stort idrottsevenemang eller nåt ;) Men det klart, är det 30000 studenter på skolan kräver det en hel del logistik, särskilt första dagen. 
 
 
 
Väl inne på campus gick jag runt och försökte hitta alla klassrum jag ska vara i under mina kurser denna veckan. Imorgon har jag bara 10 minuter mellan klasserna så har inte tid att leta runt. Det är ett väldigt stort campus så fick gå med kartan för att hitta. På ett ställe hittade jag verkligen inte salen så frågade en lärare som gick förbi. Vi letade tillsammans ett tag men hon hittade inte salen heller. Sen visade det sig att jag var i fel byggnad så hittade den till slut haha.
 
Eftersom jag hade gott om tid innan min klass började körde jag ett pass i gymmet. Körde mycket ben, knäböj och utfall i olika varianter. Så nice pass blev det, känner redan att jag kommer få träningsvärk, gött :)
 
Jag hade förberett massa matlådor och mellanmål jag skulle ha med mig idag men glömde dem hemma, så typiskt! Så jag fick köpa mat men det var inte så dumt det heller hihi! Efter träningen gick jag till smoothie-baren precis utanför gymmet och tog en supergod proteinshake, en av de godaste jag nånsin druckit faktiskt. Det var cookies and cream-proteinpulver mixat med jordnötssmör, mandelmjölk och is. Och så tog jag en fullkornsmacka med jordnötssmör och banan. Wow va jag älskar det stället! Pratade med några andra studenter när jag satt och åt. Många är så öppna och sociala här och det är supertrevligt! Jag njöt verkligen av att gå runt och vara på campus idag, det är så fint och finns så mycket olika grejer och möjligheter. Känns verkligen kul att vara på skolan vilket jag kanske inte alltid känner i Sverige hehe. Vi har det toppen i Sverige också men det är liksom en helt annan atmosfär här.
 
Åt lunch på Chipotle, blev verkligen mätt och man får mycket mat för pengarna där, me like :)
 
 
Sedan var det dags för klassen då. Den var i musikbyggnaden vilket var lite skumt haha men antar att det var för att det var fullbokat i träningsbyggnaden. Kommer nästan inte ha några klasser alls i den byggnaden vilket är tråkigt, hade ju varit inspirerande att gå där eftersom det är de ämnena jag läser. Jag gick in i klassrummet 10 minuter innan klassen startade och var en av de första på plats. Vi var ca 10 studenter totalt i klassen så en väldigt liten klass. De flesta verkade läsa ett masterprogram i antingen Nutrition eller Exercise så alla kände redan varandra. Läraren kom några minuter sent och började sedan berätta lite vad kursen gick ut på. Jag uppfattade som att det skulle vara mycket fokus på metabolism på fysiologisk nivå och att det skulle kopplas till idrott/nutrition. Riktigt intressant! Läraren jobbade just nu praktiskt med amerikanska armén i San Diego och gjorde fysiologisk forskning på soldaterna vilket verkade intressant. Vi kan förhoppningsvis få göra ett studiebesök på hennes labb vilket vore grymt kul! Hon körde igång direkt med föreläsning, ganska övergripligt men ändå mycket. Jag kände igen det mesta men behöver verkligen repetera det. Ska bli väldigt kul att försöka koppla allt till idrotten. Läraren pratade väldigt fort men jag hängde med hyfsat ändå tycker jag. Hon ställde en del frågor men innan jag förstått frågan, tänkt ut ett svar och försökte översätta det till engelska i mitt egna huvud hade någon annan eller hon själv redan svarat haha. Men det kommer nog ju längre tiden går. Ska bli en väldigt intressant kurs!
 
 
På kvällen åkte jag till en sportaffär som heter Play it again som säljer sportutrustning. Ville ha snorklingsglasögon för jag har hört av många att det är riktigt bra snorkling i La Jolla. Tänkte köpa begagnade men det fanns inte så många att välja på och de var ganska ofräscha så köpte nya istället. Ska bli kul att prova! :)
 
Imorgon har jag klasser igen, Dance pedagogy och Biomechanics. Sedan ska jag få observera ett patient-träningspass med professorn som jag pratade med i fredags, ska bli spännande! 
#1 - - Heléne:

30.000 elever! Wow, visste inte att skolan var så stor. Förstår att det behövs p-vakter :P